Een CV is…
* Latijn voor ‘levensloop’
* de eerste indruk bij je potentiële werkgever
* een indirecte uitnodiging voor een gesprek
* een mogelijk begin van een nieuwe carrière

Geen terugblik maar gericht op de toekomst
Hoewel het CV een bloemlezing is van wat je gedaan hebt en je geen informatie dient achter te houden, kan bepaalde informatie voor jouw gewenste functie minder of niet relevant zijn. Houd er rekening mee dat jouw CV gericht is op de toekomst en op bepaalde zaken die van toepassing zijn de nadruk legt, zoals opgedane ervaring in een specifiek segment.

Wel of geen foto
Ja, mits het een zakelijke foto is. Een vakantiekiekje of goed gelukte selfie kun je later delen, met je nieuwe collega’s.

Leeftijd vermelden
Je geboortedatum is onderdeel van je zogeheten Personalia en dient dus vermeld te zijn op je CV.

Lettertype
Kies een geschikt lettertype voor je CV. Belangrijk is dat het goed leesbaar is en de letters herkenbaar zijn. Het lettertype dat je kiest kan ook afhankelijk zijn van de vacature waar je op solliciteert. Is het een creatieve functie? Dan is het meteen een goede gelegenheid jouw creativiteit te uiten. Wanneer je een specifiek lettertype hebt gedownload, realiseer je dan dat de kans groot is dat dit lettertype niet zichtbaar is voor de ontvanger, tenzij je je CV in pdf verstuurt.

Geen volzinnen, wel bulletpoints
Bulletpoints zijn een lust voor het scannend oog: ze zorgen voor overzicht en tegelijkertijd is er genoeg ruimte om de lezer van zoveel mogelijk informatie te voorzien.

Witruimtes
Door het frequent invoegen van witruimtes bewaak je het overzicht en categoriseer je de content. Zo is het voor de lezer makkelijk bepaalde informatie snel terug te vinden.

Referenties op je CV
En dan bedoelen we niet de contactgegevens van je referent(en) maar de daadwerkelijke referentie. Een potentiële opdrachtgever of recruiter zal hier sowieso gedurende het proces naar vragen en hoe fijn is het dan wanneer je deze al (deels) hebt overhandigd.

Verwijzing naar je LinkedIn profiel
Je LinkedIn profiel is een verlengstuk van je CV. Jouw netwerk zegt iets over jou als persoon in je zakelijke leven. Daarnaast staan daar (nog meer) aanbevelingen en onderschrijvingen. Ook wanneer je uiteindelijk niet wordt aangenomen is het aan te raden om te connecten op LinkedIn met de contactpersoon van de organisatie of recruiter.

Lettertype
Kies een geschikt lettertype voor je sollicitatiebrief. Belangrijk is dat het goed leesbaar is en de letters herkenbaar zijn. Het lettertype dat je kiest kan ook afhankelijk zijn van de vacature waar je op solliciteert. Is het een creatieve functie? Dan is het meteen een goede gelegenheid jouw creativiteit te uiten. Wanneer je een specifiek lettertype hebt gedownload, realiseer je dan dat de kans groot is dat dit lettertype niet zichtbaar is voor de ontvanger, tenzij je je brief in pdf verstuurt.

Niet te lang en niet te kort
De ideale brief bestaat uit 1 A4’tje. Dat is lang genoeg om een motivatie te onderbouwen en tegelijkertijd niet te lang zodat de lezer zijn of haar aandacht niet verliest.

Enthousiasme in je winstbelofte
Enthousiasme is goed maar schrijf geen lang epistel over hoe leuk je de vacature vindt of hoezeer deze je aanspreekt. Dat dat zo is blijkt namelijk uit het feit dat je solliciteert. Gebruik liever deze ruimte om te omschrijven waarom jij degene bent die ze zoeken en waaruit dit blijkt. Zo maak je niet alleen duidelijk dat je enthousiast bent maar ook waarom ze jou moeten uitnodigen voor een kennismakingsgesprek.

Geen generieke termen en clichés
Voorkom woorden zoals ‘enthousiast’, ‘gemotiveerd’, ‘proactief’ en ‘collegiaal’. Dit zijn nietszeggende generieke termen die hoogstwaarschijnlijk in alle andere ontvangen brieven ook staan. Geef een beknopte onderbouwing van jouw capaciteiten waaruit de lezer opmaakt waarom jij van toegevoegde waarde bent in de organisatie.

Juiste opbouw en alinea’s
Zorg voor een correcte opbouw en bewaar het overzicht door gebruik te maken van alinea’s. Een goede brief bestaat uit de volgende onderwerpen, beschreven in maximaal 5 alinea’s:
* Opening
* Motivatie
* Onderscheidend vermogen
* Winstbelofte
* Afsluiting

Een eerste indruk maak je maar 1 keer
Of het nu gaat om een telefonisch interview of een sollicitatiegesprek aan tafel: Een goede voorbereiding voor deze eerste indruk is essentieel en bepaalt de rest van het verloop.

Een goede voorbereiding bestaat uit:
* gegevens verzamelen
* een stille kennismaking
* een intern onderzoek

Verzamelen
Zorg dat je al je relevante diploma’s en certificaten verzamelt voordat je op gesprek gaat. Neem ook getuigschriften en referenties mee naar je gesprek.

In stilte kennismaken
* Onderzoek de historie van de organisatie
* Onderzoek het marktsegment
* Bestudeer de website en maak een uitdraai
* Lees brochures en foldermateriaal
* Bepaal de identiteit van het bedrijf
* Breng normen en (kern)waarden in kaart
* Maak gebruik van social media
* Onderzoek je netwerk
* Leg eventuele links tussen connecties

Intern onderzoek
Denk vanuit de organisatie en verlies hierbij
niet je eigen belang uit het oog. Een goed sollicitatiegesprek valt of staat met gelijkwaardigheid. Stel voor jezelf reële wensen en eisen vast en concretiseer je verwachtingen. Het gesprek is er niet alleen om jouw bekwaamheid te toetsen maar ook te onderzoeken of de baan en de werkgever daadwerkelijk bij je passen. Bepaal voor jezelf vooraf je beschikbaarheid, je salarisindicatie en je ambities.

Wees op tijd
Tien minuten te vroeg is vroeg genoeg.
Te laat komen is not done.

Gelijkwaardigheid als vertrekpunt
Stel je niet onderdanig op in het gesprek.
Het kennismakingsgesprek is er om te kijken
of jij en de organisatie iets voor elkaar kunnen betekenen. Jullie hebben een gezamenlijk belang en hetzelfde doel voor ogen.

Gooi je zenuwen op tafel
Ben je nerveus voor of tijdens het gesprek?
Stel je kwetsbaar op en geef dit aan bij je gesprekspartner. Je zal merken dat na het uitspreken hiervan de zenuwen grotendeels al
zijn verdwenen.

Luister en vraag door
Analyseer de behoefte van de organisatie.
Wat zoeken zij in hun nieuwe werknemer en waarom? Stel gerichte vragen en noteer de antwoorden om er op een later moment in het gesprek op terug te kunnen komen.

Jouw onderscheidend vermogen centraal
Gebruik geen generieke termen bij het formuleren van je antwoord. Wat zijn daadwerkelijk jouw sterke eigenschappen en hoe vertaal je deze naar een concrete winstbelofte voor je gesprekspartner? What’s in it for them?

Onderbouwing aan de hand van voorbeelden
Zorg dat je jouw onderscheidend vermogen kunt onderbouwen aan de hand van praktijk-voorbeelden. Onderstaande vragen kunnen je helpen bij het formuleren van het antwoord.