Zou jij zaken doen met jezelf?
En nog belangrijker; waaróm?
Probeer deze voor jezelf vraag te beantwoorden zonder generieke termen te gebruiken zoals flexibel, gemotiveerd, gedreven of het hebben van een goede prijs-/kwaliteitsverhouding. Wat maakt jou, en in het verlengde je onderneming, nou écht anders dan al jouw concullega’s? Wat is jouw absolute meerwaarde, jouw onderscheidend vermogen?
Wat is jouw onderscheidend vermogen en hoe heb je deze vertaalt naar een concrete winstbelofte?
De kracht van jouw onderscheidend vermogen bepaalt voor een heel groot deel het succes van je business. Om je bestaansrecht als zelfstandig ondernemer veilig te stellen en te borgen, is het noodzakelijk dat je jouw meerwaarde kunt definiëren. Deze winstbelofte moet je niet alleen waar kunnen maken maar moet vooral ook aansluiten op de behoefte van jouw doelgroep.
Kies jij je klant? Of kiest de klant jou?
Werk jij voornamelijk reactief of onderneem jij vooral pro-actief? Bel je of wordt je gebeld? Bepaal jij of laat jij je leiden? Samen met de ruim 1 miljoen andere ZZP’ers in Nederland zitten we samen in een luxe positie: wij bepalen zelf wat we doen, voor wie we wat doen en tegen welk tarief. Dat maakt ondernemen waardevol en vooral ontzettend leuk! Tegelijkertijd betekent dat wel dat we ons moeten blijven focussen en daarvoor is het maken van keuzes en nemen van besluiten noodzakelijk.
Wil jij binnen drie maanden:
-
Jezelf onderscheiden ten opzichte van alle anderen?
-
Jouw onderscheidend vermogen vertalen naar een concrete winstbelofte?
-
Meer verdienen met minder inspanningen?
-
Een goed, doordacht Businessplan?
-
Inspelen op de behoeften van jouw doelgroep?
-
Jouw meerwaarde concretiseren?
-
Een optimaal verdienmodel implementeren?
-
Jouw Value Proposition helder krijgen?
-
Minder deuren intrappen en meer van meerwaarde zijn?
-
Meer producten en/of diensten verkopen zonder standaard ‘bla, bla’?
-
Weten hoe je meer gunning en vertrouwen wekt bij prospects?
-
Je niet meer ongemakkelijk voelen tijdens een verkoopgesprek?
-
Je op juiste wijze profileren bij businessclubs en op netwerkborrels?